Šį sekmadienį minimą Pasaulinę turizmo dieną daugelis pasitinka su nerimu: koronavirusas neskuba trauktis iš Europos bei sukelia keblumų tiek kelionių organizatoriams, tiek vežėjams, tiek apgyvendinimo įstaigoms. Nepaisant to, kelionių išsiilgę lietuviai vis drąsiau planuoja naujus maršrutus bei svajoja apie savo atostogas užsienyje, kurias dėl karantino ribojimų pavasario ir vasaros laikotarpiu daug kam teko atidėti. Europos vartotojų centras Lietuvoje dalinasi patarimais, kurie padės turizmo paslaugas įsigyjantiems piliečiams apsisaugoti nuo bereikalingų rizikų ir nuostolių.
Kelionės paketas – saugiau nei atskiros paslaugos
Tais atvejais, kai vartotojas iš to paties paslaugų teikėjo vienu užsakymu įsigyja bent dvi paslaugas, pavyzdžiui, skrydį ir apgyvendinimą viešbutyje, laikoma, kad jis įsigijo organizuotą turistinę kelionę. Nors tokie kelionės paketai gali kainuoti brangiau nei atskirai iš skirtingų tiekėjų įsigyjamos paslaugos, vartotojams jie suteikia kur kas daugiau saugumo ir garantijų.
„Vartotojams, įsigyjantiems organizuotas turistines keliones, ES reguliavimas numato išskirtinę teisių apsaugą. Net jei faktiškai skirtingas paslaugas teiks skirtingos bendrovės, jums nereikės kreiptis į kiekvieną iš jų atskirai, nes už viską atsako šalis, su kuria sudarote sutartį“, – teigia Europos vartotojų centro vadovė Raimonda Balnienė.
Turistinėmis kelionėmis prekiaujantys kelionių organizatoriai yra įpareigoti pateikti aiškų kontaktą, kuriuo bet kada galima kreiptis pagalbos arba pateikti skundą kilus nesusipratimams. Įstatymai numato ir papildomą vartotojų apsaugą nuo savavališkų kelionių organizatoriaus mėginimų keisti kelionės sąlygas ar paslaugų turinį.
Kelionių organizatorius registruotas užsienyje? Būkite budrūs
Didesnė lietuvių dalis turistines keliones įpratę įsigyti iš Lietuvoje registruotų kelionių organizatorių. Tačiau ką daryti perkantiems paslaugas iš kitoje ES šalyje registruoto paslaugų teikėjo? Europos vartotojų centras Lietuvoje siūlo atsižvelgti į šias aplinkybes:
· Nors visoje ES kelionių organizatorių veikla reglamentuojama remiantis 2015/2302 direktyva, kiekvienu konkrečiu atveju kylantys ginčai bus nagrinėjami pagal šalies, kurioje registruotas kelionių organizatorius, įstatymus.
· Reaguodamos į pandemiją, dalis ES valstybių priėmė specialius kelionių organizatorių veiklą ir turizmo paslaugų paketus reglamentuojančius įstatymus. Dėl to skirtingose šalyse numatytos vartotojų teisės ir garantijos dėl kompensacijų už atšauktą kelionę gali skirtis.
· Norėdami apsisaugoti nuo neigiamų pandemijos padarinių, daugelis kelionių organizatorių visoje Europoje šiemet pakoregavo savo turizmo paslaugų teikimo sąlygas. Todėl įsigydami kelionės paketą, ypač atidžiai perskaitykite turizmo paslaugų sutarties sąlygas, susijusias su kelionės atšaukimu arba kelionės datų pakeitimu.
· Įsitikinkite, kad kelionės organizatorius savo registracijos šalyje yra apdraustas nuo nemokumo rizikos.
· Pasidomėkite, kokiomis sąlygomis pagal turizmo paslaugų teikimo sutartį vartotojui leidžiama ją nutraukti ir atsisakyti kelionės, susigrąžinant bent dalį sumokėtų pinigų.
· Į kelionę susiruošę Lietuvos piliečiai turėtų neužmiršti atsižvelgti į Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerijos teikiamą informaciją bei rekomendacijas dėl keliavimo konkrečiose užsienio šalyse.
· Šiemet visą kelionių rinką kamuoja didelis neapibrėžtumas, tad įsigydami paslaugas neatmeskite kelionės atšaukimo arba sutarties pakeitimų tikimybės. Jei yra galimybė, nepriimkite skubotų sprendimų ir palaukite, nes padėtis turizmo sektoriuje keičiasi kiekvieną dieną.
· Prieš kelionę būtinai pasirūpinkite visaverčiu kelionės draudimu; papildomai patikrinkite, ar draudimo poliso sąlygos numato apsaugą karantino atveju.
· Keliaudami į užsienio šalį, užsitikrinkite finansinį saugumą tam atvejui, jei dėl karantino aplinkybės neleistų laiku sugrįžti namo bei užsienio šalyje turėtumėte praleisti daugiau laiko, nei planavote. Neatmeskite tikimybės, kad, grįžus namo, gali tekti izoliuotis, net jei kol kas konkreti valstybė ir neįtraukta į šalių, iš kurių atvykus privaloma izoliuotis, sąrašą.
· Tuo atveju, jei kelionės paketą įsigijote iš ES, Norvegijoje, Islandijoje arba Jungtinėje Karalystėje registruoto kelionių organizatoriaus bei turite nusiskundimų, kurių nepavyksta išspręsti tiesiogiai su paslaugų teikėju, nemokamos pagalbos ginant savo teises galite kreiptis į Europos vartotojų centrą Lietuvoje.