+370 5 265 0368 Konsultacijos I-V (08:00 - 12:00)

Patarimų sąrašas vartotojams - bendrai apie elektroninę prekybą

2014-12-08

e-commerce.pngŽinokite pardavėją

  • Pirkite žinomose ar rekomenduotose internetinėse parduotuvėse ir įsitikinkite, kad žinote pardavėjo, su kuriuo turite reikalą, pavadinimą ir visą kontaktinę informaciją, įskaitant pašto adresą. Nepasitikėkite, jeigu nurodytas tik el. pašto ar pašto dėžutės adresas.
  • Nemanykite, kad interneto svetainė yra įregistruota toje šalyje, kuri nurodyta internetinio puslapio adrese, pvz. „.ie.“ nebūtinai reiškia, kad pardavėjas yra Airijoje registruota kompanija. Internetinėje svetainėje turėtų būti nurodyta kurioje šalyje yra registruotas pardavėjas. Jūsų teisės ir Europos vartotojų centrų tinko (ECC-Net) galimybė Jums padėti priklauso nuo to, kur kompanija įsikūrusi. Jeigu šita informacija nenurodyta aiškiai, pagalvokite apie galimybę apsipirkti kitur.
  • Atsiminkite: Jeigu perkate internetinėse parduotuvėse už Europos Sąjungos, Norvegijos ir Islandijos ribų, Europos vartotojų  teisės nebūtinai bus taikomos ir galite susidurti su netikėtomis muitų ir mokesčių sąskaitomis.
  • Jeigu perkate aukciono būdu, žinokite, kad kartais pardavėjas nėra profesionalus pardavėjas ir todėl elektroninės prekybos apsauga netaikoma.

Patikrinkite pardavėją 

  • Saugokitės neseniai sukurtų internetinių puslapių. Apgavikiški puslapiai greitai atsiranda ir greitai dingsta.
  • Patikrinkite pasitikėjimo ženklus. Elektroninis ženklas interneto svetainėje gali nurodyti, kad pardavėjas sutiko laikytis tam tikrų pasitikėjimo ženklo taisyklių ir nuostatų. Tačiau kai kurie pasitikėjimo ženklai gali būti netikri ir vienintelis būdas juos patikrinti yra paspausti ant pasitikėjimo ženklo patikrinti jo oficialią registraciją.
  • Visada patikrinkite nepažįstamo internetinio pardavėjo kilmę prieš pirkdami (pvz. interneto svetainėje www.whois.com). Paprasta paieška internete turėtų atskleisti bet kokį neigiamą kito vartotojo atsiliepimą apie pardavėją paliktą vartotojų atsiliepimuose, bet būkite atidūs, kadangi kai kurie nesąžiningai pardavėjai gali taip pat palikti netikrus teigiamus atsiliepimus apie pačius save, ypač savo pačių internetiniuose puslapiuose.
  • Neapsigaukite pasitikėdami paieškos reitingais. Internetiniai sukčiai gali sumokėti už paieškos reklamą, kad jų internetiniai puslapiai būtų rodomi paieškos rezultatų viršuje.
  • Jeigu jums kyla abejonių dėl pardavėjo, nuostatų ar sąlygų ar nežinote ar pardavėjas yra patikimas, susisiekite su Europos vartotojų centru savo šalyje ir paklauskite patarimo.

Išvenkite sukčiavimo  

  • Niekada neatsakykite į nepageidaujamus el. laiškus (spam‘ą) ir būkite atsargūs spausdami ant nuorodų ar atidarinėdami priedus el. laiškuose, kad išvengtumėte potencialios grėsmės tokios kaip duomenų viliojimas (apgaulės būdu, siekiant pavogti asmens tapatybės informaciją, slaptažodžius, banko sąskaitų bei kortelių numerius ir pan.).
  • Atkreipkite dėmesį į signalus, įspėjančius apie galimą sukčiavimą: pažadai apie didžiulį atlygį kaip laimėjimai loterijoje, pranešimai teigiantys, kad reikalingi skubūs veiksmai, kad galėtumėte pretenduoti į laimėjimą ir prašymai išankstinių mokėjimų ar asmeninės informacijos. Būkite skeptiški bet kokių nepageidaujamų sutarčių atžvilgiu ir atsiminkite, kad jeigu pasiūlymas yra per daug geras, kad būtų tiesa, dažniausiai taip ir yra.
  • Neatskleiskite asmeninių duomenų, kurie nėra būtini užbaigti sandorį. Tam tikra asmeninė informacija kartu su Jūsų kreditinės kortelės numeriu, padidina tapatybės vagystės riziką.
  • Venkite pirkti suklastotas prekes. Tokios prekės dažniausiai būna pavojingos ar prastos kokybės ir gali būti labai sunku gauti žalos atlyginimą, jeigu kažkas bus ne taip. Turėkite minty, kad suklastotų prekių pardavimas yra nelegalus ir dažnai yra susijęs su organizuotu nusikalstamumu. Taip pat klastočių pirkimas gali būti nelegalus (pavyzdžiui Italijoje). Būkite atsargūs, jeigu taikomos didelės nuolaidos nuo rekomenduojamos mažmeninės kainos, dažnai tai ženklas, kad prekė yra klastotė. Jeigu abejojate susisiekite su prekės ženklo/ teisių turėtoju tiesiogiai pasitikslinti ar pardavėjas yra įgaliotas atstovas. 

Skaitykite nuostatas ir sąlygas ir išsaugokite dokumentus  

Visada perskaitykite nuostatas ir sąlygas (ang. terms and conditions), kurios taikomos Jūsų užsakymui ir žinokite su kuo tiksliai sutinkate prieš sudarydami sutartį Ypač įsitikinkite, kad žinote pardavėjo sutarties atšaukimo ir grąžinimo politiką.
Norint apsisaugoti, jeigu vėliau prireiktų įrodymų, rekomenduojama: 

  • Atsispausdinti ir išsaugoti nuostatas ir sąlygas prieš užsakymą.
  • Padaryti ekrano nuotraukas (screenshots) pirkimo procedūros metu, kad išsaugoti informaciją apie visus darytus žingsnius.
  • Išsaugoti užsakymo patvirtinimą, kvitus, sąskaitas, laiškus, el. laiškus, visą susirašinėjimą ir ekrano nuotraukas to, kas pasirodys neįprasta.

Mokėkite saugiai   

  • Niekada nesiųskite grynųjų pinigų ar nesinaudokite grynųjų pinigų pervedimus teikiančių kompanijų paslaugomis, kadangi neturėsi į ką kreiptis, jeigu kažkas bus negerai. Paprastai jūs esate labiau apsaugotas, jeigu naudojatės kreditine kortele.    
  • Išankstinio apmokėjimo atveju, venkite mokėti bankiniu pavedimu, jeigu neturite patirties su pardavėju.
  • Pasitikrinkite ar naudojatės saugiu internetiniu puslapiu prieš įvesdami savo kreditinės kortelės duomenis. Pažiūrėkite ar yra uždarytos spynos simbolis ir internetinis adresas prasideda https://.
  • Kai kuriuose internetiniuose puslapiuose galima mokėti per mokėjimo tarpininkus, kurie gali suteikti tam tikrą saugumą ir pagalbą kai kuriais atvejais, pvz. jeigu prekė nebuvo pristatyta. Pasitikrinkite mokėjimo tarpininko, kurio paslaugomis ruošiatės naudotis, nuostatas ir sąlygas. Taip pat patikrinkite mokėjimo tarpininko tapatybę, kadangi daug sukčių sukuria savo, norėdami apgauti vartotojus.
  • Įsitikinkite, kad Jūsų kompiuteryje atnaujinta antivirusinė programinė įranga ir yra instaliuota ugniasienė, apsauganti nuo įsilaužimo.
  • Taip pat rekomenduojama, jeigu įmanoma, atsidaryti banko sąskaitą, skirtą apsipirkimams internetu ar naudoti kreditinę kortelę, kuri galiotų tik vienam pervedimui.

Duomenų apsauga    

Patikrinkite internetinio puslapio privatumo politiką ir būkite atsargūs, jeigu tokios nėra. Privatumo politika apibrėžia, kokia asmeninė informacija bus renkama, kokiu pagrindu renkama ir kas turės prieigą prie tos informacijos.

Jūsų teisė gauti informaciją – prieš pirkimą

Pardavėjas privalo savo internetiniame puslapyje pateikti sekančią informaciją:

  • pardavėjo pavadinimą ir adresą bei juridinio asmens registracijos numerį;
  • pagrindines prekės ar paslaugos savybes;
  • bendrą prekių ar paslaugų kainą, į kurią įskaičiuoti visi mokesčiai;
  • pristatymo išlaidas;
  • skirtingus mokėjimo būdus;
  • prekių pristatymo ar paslaugų suteikimo terminus ir informaciją apie pristatymą;
  • informaciją apie sutarties atsisakymo teisę ir išimtis;
  • informaciją apie prekės garantiją pagal įstatymą;
  • kiek laiko galioja pasiūlymas;
  • kur taikytina, minimalią sutarties trukmę.

Po pirkimo pardavėjas privalo pateikti sutarties sudarymo rašytinį patvirtinimą ir atsiųsti informaciją apie:

  • teisę atsisakyti sutarties;
  • kaip skaičiuojamas sutarties atsisakymo terminas;
  • ką daryti, jeigu norite atsisakyti sutarties;
  • kas vyksta po to, kai atsisakote sutarties;
  • į ką kreiptis, jeigu norite atsisakyti sutarties;
  • tai, kad jūs turite apmokėti siuntimo atgal pardavėjui išlaidas, nebent susitarta kitaip;
  • tai, kad jūs esate atsakingas už sumažėjusią grąžintų prekių vertę;
  • garantijas ir aptarnavimą;
  • sąlygas atsisakyti sutarties, jeigu sutarties terminas yra neapibrėžtas arba viršija vienus metus.

Informacija turi būti suteikta tuoj pat po sutarties sudarymo arba vėliausiai pristatymo metu.

Informacija turėtų būti pateikta dokumente, kurį galėtumėte išsaugoti. Pardavėjo pareiga įrodyti, kad jūs informaciją gavote.

Garantijos

  • Terminas komercinė garantija susijęs su garantijos davėjo pasiryžimu savanoriškai prisiimti atsakomybę už tam tikrus trūkumus. Tai yra apibrėžiama sekančiai: „bet koks papildomas pardavėjo ar paslaugos teikėjo pasižadėjimas, viršijantis teisės normų, reglamentuojančių vartojimo prekių pardavimą, grąžinti sumokėtą sumą, pakeisti, pataisyti ar sutvarkyti prekę, jeigu prekė neatitinka užsakymo“. Komercinė garantija yra papildoma, bet nepakeičia įstatymu nustatytos garantijos.
  • Terminas teisinė garantija susijęs su vartotojų apsauga dėl įsigytų prekių defektų. Šita teisinė apsauga yra privaloma pagal įstatymus ir nepriklauso nuo sutarties. Pardavėjas yra atsakingas vartotojui už nekokybiškas prekes remiantis vartotojų teises ginančiais įstatymais.

Sutarties atsisakymas    

  • Pardavėjas privalo jus informuoti, kad turite sutarties atsisakymo teisę. 14 dienų sutarties atsisakymo terminas prasideda nuo tos dienos, kai gaunate prekes. Paslaugų sutarčių atveju sutarties atsisakymo terminas pradedamas skaičiuoti nuo sutarties sudarymo dienos.
  • Jeigu pardavėjas jūsų neinformavo apie teisę atsisakyti sutarties, tai sutarties atsisakymo teminas pratęsiamas papildomai iki 12 mėnesių skaičiuojant nuo pirminio sutarties atsisakymo termino pabaigos. Tačiau, jeigu tuo metu pardavėjas jus informuoja, tai sutarties atsisakymo terminas baigiasi po 14 dienų, skaičiuojant po dienos, kai gavote tokią informaciją.
  • Po sutarties atsisakymo, pardavėjas privalo per 14 dienų grąžinti sumokėtus pinigus. Jei sutartis susijusį su prekių pirkimu, pardavėjas turi teisę atidėti pinigų grąžinimą kol gaus atgal prekes arba pateiksite įrodymą, kad prekes išsiuntėte.
  • Nebent pardavėjas pasiūlė prekes pasiimti pats, jūs turite per 14 dienų išsiųsti prekes atgal, skaičiuojant nuo datos, kada informavote pardavėją apie sutarties atsisakymą. Jūs galite patirti prekių grąžinimo atgal išlaidas, nebent pardavėjas sutiko jas padengti arba jeigu pardavėjas jūsų neinformavo, kad turėsite patirti siuntimo atgal išlaidas.

Jūs esate atsakingas už sumažėjusią prekių vertę, jeigu norėdamas apžiūrėti prekes viršijote, kas yra būtina patikrinti prekės pobūdį, savybes ir veikimą. Pardavėjas gali grąžinti mažesnę sumą, atėmus nusidėvėjimo išlaidas. Tai netaikoma, jeigu pardavėjas nepateikė informacijos apie sutarties atsisakymo teisę. Kad būtų aiškiau, pvz. jūs galite pasimatuoti suknelę namuose ar tinka, bet negalite jos dėvėti „Vienos baliuje“.
Svarbu turėti omeny, kad sutarties atsisakymo teisė turi kai kurių išimčių, kai vartotojas neturi sutarties atsisakymo teisės, pvz. lėktuvo bilietai, kelionių paketai, automobilio nuomos paslaugos, pagal individualų užsakymą pagamintos prekės ir kt.

Prekės nepristatymas    

  • Po sutarties sudarymo, pardavėjas turi pristatyti prekę ar atlikti užsakymą per 30 dienų, jeigu nesusitarėte dėl kito termino.
  • Jeigu per susitartą laiką pardavėjas nepristato prekės, atsižvelgiant į aplinkybes, galite nustatyti papildomą terminą, kad pristatytų prekes. Išsaugokite įrodymą, kad tai buvo padaryta.
  • Jeigu pardavėjas nepristato prekės per nustatytą papildomą terminą, jūs turite teisę atsisakyti sutarties.
  • Tačiau, jeigu prekės pristatymas per sutartą laiką buvo svarbus, vartotojas gali nutraukti sutartį nedelsiant po pirminio sutarto pristatymo laiko pasibaigimo. Jeigu jums reikalinga, kad prekė būtų pristatyta tam tikrai datai, pvz. specialiai progai ar Kalėdoms, prieš sudarydami sutartį, jūs turėtumėte informuoti pardavėją, kad prekės pristatymas tam tikrai datai yra svarbus.
  • Kai nutraukiate sutartį, pardavėjas turi nevėluodamas grąžinti visus pinigus.
  • Jeigu pardavėjas atsisako grąžinti pinigus, pabandykite susisiekti su savo banku. Jeigu mokėjote kreditine kortele, galite tikėtis banko pagalbos susigrąžinant pinigus, jeigu pardavėjas atsisako grąžinti. Mokėjimams debetine kortele gali būti taikomos vidinės kortelės taisyklės, kurios suteikia bankams galimybę tam tikromis aplinkybėmis pabandyti ir padėti vartotojams atšaukti pardavėjui padarytus mokėjimus. Tačiau tokioms schemoms yra taikomi griežti terminai ir svarbu veikti greitai.

Teisinė garantija – nekokybiškų prekių ar paslaugų atveju  

  • Prekė ar paslauga yra nekokybiška, jeigu neatitinka prekės ar paslaugos aprašymo arba jeigu negali būti naudojama įprastiems tikslams arba specialiems tikslams, kuriuos nurodėte pardavėjui. Prekė ar paslauga taip pat yra nekokybiška, jeigu neatitinka įprastos kokybės ar savybių, kurių pagrįstai galima būtų tikėtis.
  • Pirmiausia, vartotojas gali prašyti, kad pardavėjas sutaisytų prekes arba pakeistų (bet kokiu atveju nemokamai), nebent tai yra neįmanoma ar neproporcinga. Tam tikromis sąlygomis vartotojas gali prašyti kainos sumažinimo arba sutarties nutraukimo. Šios taisyklės apskritai taikomos mažiausiai 24 mėnesius nuo pirkimo dienos, bet kai kuriose šalyse šitas laikotarpis yra ilgesnis.
  • Pardavėjas yra atsakingas už bet kokį neatitikimą, kuris egzistavo prekės pristatymo metu arba išaiškėjo mažiausiai per du metus po pristatymo. Tačiau neatitikimas negali būti nustatytas, jeigu sutarties sudarymo metu vartotojas žinojo ar negalėjo nežinoti apie neatitikimą.
  • Bet koks neatitikimas, kuris išaiškėja per 6 mėnesius nuo prekių pateikimo, laikomas egzistavusiu pateikimo metu, nebent įrodoma priešingai ar tokia prielaida yra nesuderinama su prekių pobūdžiu ar neatitikimo pobūdžiu. Per 6 mėnesius po pirkimo įrodinėjimo pareiga, kad produktas yra kokybiškas tenka pardavėjui, praėjus 6 mėnesiams po pirkimo, vartotojas turi įrodyti, kad produktas yra nekokybiškas (išskyrus Portugalijoje ir Prancūzijoje nuo 2016 m.). Jeigu pirkimas atšaukiamas pardavėjas turi grąžinti visus sumokėtus pinigus. Pardavėjas taip pat turi apmokėti pirkėjui siuntimo atgal pardavėjui išlaidas.

Jeigu kyla problemų – pateikite skundą     

  • Pirmiausia kreipkitės raštu į pardavėją ir praneškite apie defektą. Paaiškinkite problemą, ką pageidautumėte, kad pardavėjas padarytų ir kokiais terminais pageidautumėte, kad padarytų. Pridėkite defekto aprašymą, nuotraukos parodančios defektą taip pat gali būti naudingos.
  • Svarbu, kad informuotumėte pardavėją ar norite pasinaudoti sutarties atsisakymo teise ar skundžiatės dėl nekokybiškos prekės ar paslaugos.
  • Svarbu žinoti, kad teisinė garantija suteikia pirkėjui teisinę apsaugą tuo atveju, jeigu įsigytos nekokybiškos prekės ar paslaugos. Šita teisinė apsauga pagal įstatymą yra privaloma ir nepriklauso nuo sutarties sąlygų. Prekės pardavėjas yra atsakingas vartotojui už nekokybišką prekę.
  • Komercinė garantija priklauso nuo garantijos davėjo valios, kuris savanoriškai prisiima atsakomybę už tam tikrus defektus, pvz. gamintojas.
  • Jeigu iš pardavėjo registruoto kitoje ES valstybėje narėje ar Islandijoje ir Norvegijoje gaunate jus netenkinantį atsakymą, galite kreiptis patarimo ar pagalbos į Europos vartotojų centrą valstybėje, kurioje gyvenate.

Ar galiu būti laikomas atsakingu už dingusias ar sugadintas prekes?    

Paprastai pardavėjas yra atsakingas už prekę kol ji jus pasiekia. Tai reiškia, kad jeigu prekės dingsta ar yra apgadinamos prieš pristatant jums, tai atsakingas yra pardavėjas. Tačiau, jeigu jūs pats pasirenkate vežėją, tai jums pereina atsakomybė nuo tada, kai pardavėjas perduoda prekes jūsų pasirinktam vežėjui. 
Žinokite, kad pasinaudodami sutarties atsisakymo teise, jūs atsakote už prekes kol jas gauna pardavėjas. Todėl svarbu grąžinant prekes pasirinkti registruotą siuntimą, kad galėtumėte kreiptis į siuntimo kompaniją dėl žalos atlyginimo dėl sugadintų ar dingusių prekių.
Kai prekes priima kaimynai be jūsų išankstinio sutikimo, atsakomybė lieka pardavėjui. Tai netaikoma tiems atvejams, kai pristatoma trečiajam asmeniui su kuriuo susitarėte.

Jūsų teisė į vartotojo aptarnavimo paslaugas be papildomo mokesčio

Pardavėjai, administruojantys specialiąsias telefono linijas, kuriomis su jais gali susisiekti vartotojai, negali nustatyti didesnio mokesčio nei bazinis pokalbių telefonu mokestis. 

Papildomi mokesčiai

Pardavėjas negali reikalauti mokėti papildomų mokesčių negu sutarta kaina, jeigu nebuvote apie tai iš anksto informuoti. Pardavėjui draudžiama naudoti iš anksto pažymėtus langelius ir taip apmokestinti už papildomas prekes/paslaugas.
Pardavėjas taip pat negali kredito kortele (ar kita mokėjimo priemone) atsiskaitantiems vartotojams nustatyti didesnio mokesčio nei faktinės sąnaudos, kurias pardavėjas patiria, leisdamas atsiskaityti tokia mokėjimo priemone.
Žinokite, kad valiutų konvertavimas ir mokesčiai gali padidinti galutinę kainą.

Pateikti skundą Reikia patarimo