+370 5 265 0368

Naudingi patarimai nuomojantis automobilį Europoje

2017-02-23

Išpopuliarėjus žemų sąnaudų skrydžių bendrovėms, į kitą šalį galima nuskristi vos už keliasdešimt litų. Vienas įdomiausių būdų viską pamatyti yra savarankiška kelionė automobiliu, tačiau nereikia iš anksto džiaugtis gavus ypatingai pigų automobilio nuomos pasiūlymą, kadangi džiaugsmą dėl sutaupytų pinigų gali apkartinti neįdėmiai perskaityta automobilio nuomos sutartis, o patirtos išlaidos gali gerokai viršyti planuotą biudžetą.

Į ką vertėtų atkreipti dėmesį nuomojantis automobilį, norint išvengti nesklandumų.

Automobilio nuomos sutartis

Nors iš pirmo žvilgsnio ir gali pasirodyti, kad nuomos sutarties pasirašymas yra tik formalumas, kurį reikia atlikti, norint gauti automobilį, tačiau šitas dokumentas tampa ypač reikšmingas, kai tenka spręsti ginčus iškylančius tarp vartotojo ir nuomos kompanijos.

Nuomos sutartis dažniausiai susideda iš dviejų dalių: bendrų nuomos sąlygų ir konkrečios nuomos duomenų. Automobilio nuomos sutarties esmė, kad nuomos kompanija duoda nuomininkui tvarkingą, apdraustą automobilį ir atsiriboja nuo bet kokių nesklandumų nuomos metu. Tuo tarpu nuomininkas prisiima visą atsakomybę, kas dėl jo veiklos ar neveikimo atsitiks automobiliui nuomos laikotarpiu. Todėl reikia atidžiai perskaityti nuomos sutarties sąlygas, kad žinotumėte kaip elgtis avarijos, automobilio vagystės ir pan. atvejais, kadangi netinkamai elgiantis draudimo kompanija gali atsisakyti kompensuoti žalą ir nuostolius turėsite padengti Jūs.

Svarbiausia, kad pasirašydami sutartį, patvirtinate, jog perskaitėte ir sutinkame su bendrosiomis nuomos sutarties sąlygomis. Dažnai pasitaiko, kad skubėjimas, išsiblaškymas ar kalbos barjeras pateikia nemalonių siurprizų po kelionės. Netikėtai nuskaičiuota didelė pinigų suma gali liudyti, kad klientas pasirašydamas sutiko įsigyti papildomas paslaugas, pvz., pilnas draudimas, keleivių draudimas, pilnas degalų bakas, teisė vairuoti kitam asmeniui ir pan.), kurios gerokai padidino automobilio nuomos kainą. Bet kokiu atveju, prieš pasirašant sutartį nepagailėkite laiko atidžiai perskaityti nuomos sutarties sąlygas ir įsitikinkite, ar viskas yra aišku (atkreipkite dėmesį į draudiminius aspektus, kurą, leistiną vairuotojo amžių, atsiskaitymą už paslaugas ir automobilio gražinimą), kad vėliau nekiltų jokių nemalonių netikėtumų.

/Skundas/

Lietuvos vartotojas iš automobilių nuomos kompanijos Ispanijoje įsigijo automobilio nuomos paslaugą. Automobilio nuomos sutartis buvo surašyta ispanų kalba, kurios vartotojas nemokėjo. Paslaugos teikėjo darbuotojas, žodžiu, laužyta anglų kalba, paaiškino sutarties sąlygas ir vartotojos sutartį pasirašė. Grįžęs namo vartotojas pastebėjo, kad paslaugos teikėjas nuo jo kreditinės kortelės nuskaičiavo didesnę pinigų sumą už suteiktą paslaugą nei buvo tartasi. Vartotojas išsiaiškino, kad jis, pasirašydamas ispanų kalba sudarytą automobilio nuomos sutartį, sutiko įsigyti papildomas paslaugas, su kuriomis paslaugos teikėjo darbuotojas žodžiu nesupažindino. Vartotojas kreipėsi pagalbos į Europos vartotojų centrą Lietuvoje, tačiau esant rašytiniam įrodymui, kad vartotojas sutinka įsigyti papildomas paslaugas, apginti vartotojo teises tampa beveik neįmanoma.

Dėmesio! Atidžiai perskaitykite sutarties sąlygas. Jeigu nemokate sutarties kalbos – sutarties nepasirašykite.

Užsakymo patvirtinimo lapas („voučeris“)

Užsisakę automobilį, būtinai atsispausdinkite „voučerį“, įrodantį, kad paslauga yra dalinai ar pilnai apmokėta, o jei užsakant nereikia mokėti (retai, bet pasitaiko) – užsakymo patvirtinimą. Atsiimant automobilį patartina turėti popierinį užsakymo įrodymą. Be to, perskaitykite viską, kas surašyta „voučeryje“, kadangi ten nėra nereikalingos informacijos ir automobilių nuomos kompanijos dažniausiai neprisigalvoja naujų sąlygų ar mokesčių Jums atvykus, nes nesusipratimai dažniausiai įvyksta dėl to, kad klientas kažko nežino.

Automobilio nuomos kaina

Europos Sąjungos šalyse tarp atskirų nuomos kompanijų gali būti dideli kainų skirtumai. Prieš pasirašydami sutartį, išsinagrinėkite bent kelių nuomos kompanijų pasiūlymus, paprasčiausia kainas palyginti internete. Atkreipkite dėmesį, kad teisingą sprendimą galėsite priimti atsižvelgę į kelis aspektus: nuomos kaina (jos dydis, kas į ją įtraukta, o už ką teks papildomai mokėti), įmonės patikimumas (pasidomėkite įmonės istorija, patirtimi, rekomendacijomis, klientų atsiliepimais).

Visada atidžiai perskaitykite sutarties sąlygas ir išsiaiškinkite visus papildomus mokesčius. Kai kurie nuomotojai išnuomoja tik civiline atsakomybe apdraustus automobilius, kiti – su pilnu kasko draudimu. Daug paslaugų neįeina į bazinę nuomos kainą, pvz. už automobilinę kėdutę vaikui, žiemines padangas ar stogo bagažinę mokėsite papildomai. Nuoma gali brangiau kainuoti ir tuomet, kai automobilis išsinuomojamas oro uoste ar traukinių stotyje, arba pristatomas į nustatytą vietą ar iš ten paimamas, taip pat jei grąžinamas kitoje vietoje nei išnuomotas. Taip pat gali tekti daugiau mokėti, jei išsinuomotu automobiliu norėsite keliauti į tam tikras šalis, nuvažiuosite labai didelius atstumus arba norėsite, kad kartu keliaujantis asmuo taip pat turėtų teisę vairuoti. Yra apribojimai vairuotojo amžiui ir dažnai taikomi mokesčiai, jei Jums mažiau nei 24 metai. Bet kokiu atveju, būtina perskaityti sąlygas, kadangi visos automobilių nuomos kompanijos teisės sutarties sąlygose yra apgintos, o Jūsų teisės bus apgintos tik įvykdžius ten esančius reikalavimus.

Naudojimasis internetu dažniausiai suteikia privalumų, kadangi galima lengvai palyginti nuomos kainas. Tačiau būkite atsargūs su ypač pigiais nuomos pasiūlymais, pvz., 5 eurai už dieną, kadangi tokie pasiūlymai paprastai būna su minimaliu draudimu ir be jokių papildomų paslaugų, taip pat dažniausiai siejami su tam tikrai apribojimais, pradedant automobilio modelio pasirinkimu, baigiant leistinu kilometrų skaičiumi ir pan.

Draudimas

Jei vairuodami išsinuomotą automobilį pateksite į avariją ir joje nukentės žmonės, Jums tai gali labai brangiai kainuoti, jei automobilis nepakankamai apdraustas. Į automobilio nuomos kainą bet kokiu atveju įeina civilinės atsakomybės draudimas, tačiau reikėtų išsiaiškinti, kokio dydžio yra draudimo suma, t.y. maksimali suma, kurią sumokės draudimo kompanija, įvykus eismo įvykiui. Kadangi atskirose Europos šalyse teisės aktuose įvirtintos minimalios draudiminės išmokos skiriasi, gali atsitikti taip, kad įvykus eismo įvykiui, minimalios draudiminės išmokos nepakaks visiems nuostoliams padengti ir nuomininkas turės padengti iš savo lėšų. Todėl patartina apsidrausti papildomu draudimu.

Draudimo apimtis gali skirtis priklausomai nuo nuomotojo. Kai kuriose automobilių nuomos kompanijose į nuomos kainą įeina ir pilnas kasko draudimas. Dažnai galima pasirinkti tarp dalinio ir pilno kasko draudimo. Kasko draudimo atveju paprastai yra numatyta franšizė, kurios dydį galite sumažinti, taip pat apsidrausti ir be franšizės, aišku atitinkamai sumokant papildomą draudimo įmoką. Kartais gali būti pasiūlytas draudimas nuo vagystės, tačiau reikia atkreipti dėmesį, ar draudimas galioja tik automobiliui, ar ir automobilyje esantiems Jūsų daiktams. Bet kokiu atveju konkrečių pasiūlymų reikia teirautis automobilių nuomos kompanijoje.

Draudiminių sąvokų sutrumpinimai

  • ALI (Additional Liability Insurance), LIS (Liability Insurance Supplement) – civilinės atsakomybės draudimo sumos padidinimas.
  • LDW (Loss Damage Waiver) – pilnas kasko draudimas atleidžiant nuo atsakomybės už nuomojamam automobiliui padarytą žalą, taip pat vagystės ar vandalizmo atvejais.
  • CDW (Collision Damage Waiver) – draudimas su atsakomybės apribojimu.
  • PAI (Personal Accident Insurance) – keleivių draudimas sužalojimo ar mirties atveju.
  • PEP (Personal Effects Protection), PEC (Personal Effects Coverage) – bagažo draudimas.
  • PERSPRO/ CCP (Carefree Personal Protection) – keleivių ir bagažo draudimas su papildomu greitosios pagalbos išlaidų dengimu.
  • UMP (Uninsured Motorist Protection) – papildomas draudimas sužalojimo ar mirties atveju, kai sukėlęs avariją eismo dalyvis neturi draudimo arba pasišalina iš įvykio vietos.

Automobilio patikrinimas

Prieš pasirašydami nuomos sutartį, būtinai patikrinkite, ar automobilio kėbulas nesubraižytas ir neįlenktas, sužymėkite visus esamus automobilio apgadinimus (nuomos sutartyje paprastai būna tam skirtas automobilio brėžinys) – įbrėžimus, stiklo įtrūkimus, ratų gaubtų apibraižymus ir pan. Geriausia patikrinti automobilį dalyvaujant nuomos kompanijos darbuotojui. Nesuderinę apgadinimų pradžioje, rizikuojate, kad nuomos gale gali tekti sumokėti už tai, ko nepadarėte, kadangi greičiausiai negalėsite įrodyti, kad šie trūkumai atsirado ne dėl Jūsų kaltės. Taip atsitinka ne dėl to, kad Jus nori apgauti, tiesiog kai kurių apgadinimų nuomos kompanija gali būti nepastebėjusi anksčiau, o jiems išryškėjus po Jūsų nuomos laikotarpio, galite likti kaltas. Atidžiai apžiūrėję automobilį (nepamirškite ir automobilio salono), tokių nesusipratimų galite išvengti. Taip pat reikalaukite, kad Jums būtų raštiškai patvirtinta, jog automobilis grąžintas nepriekaištingos būklės.

/Skundas/

Lietuvos vartotojas iš automobilių nuomos kompanijos Vokietijoje įsigijo automobilio nuomos paslaugą. Vartotojas atsiimdamas automobilį pasirašė automobilio priėmimo aktą, kuriame buvo nurodyta, jog išduodamas automobilis yra be pažeidimų. Vartotojas, prieš išvykdamas iš automobilio nuomos punkto, neapžiūrėjo automobilio, o jį sugrąžinus paslaugos teikėjo darbuotojai aptiko daugybę pažeidimų ir surašė pažeidimų aktą, kurį vartotojas pasirašė. Kadangi, vartotojas automobilio neapgadino, jis nedelsiant nuvyko į paslaugos teikėjo biurą. Paslaugos teikėjas žodžiu informavo vartotoją, kad nereikėtų jaudintis ir vartotojo kreditinėje kortelėje rezervuotas užstatas bus sugrąžintas. Kai vartotojas užstato neatgavo, kreipėsi į Europos vartotojų centrą Lietuvoje, o Europos vartotojų centras Lietuvoje į kolegas Vokietijoje. Europos vartotojų centras Vokietijoje susisiekė su paslaugos teikėju, kuris atsisakė vartotojui sugrąžinti nuskaičiuotus pinigus, pateikė automobilio remonto sąskaitą bei pažeidimų aktą, pasirašytą paties vartotojo. Kadangi vartotojas neužfiksavo automobilio pažeidimų prieš jį atsiimant, grąžinęs automobilį pasirašė pažeidimų aktą, su paslaugos teikėju dėl iškilusios problemos bendravo  žodžiu, jis negalėjo įrodyti, kad automobilio neapgadino ir kad paslaugos teikėjas pažadėjo sugrąžinti užstatą. Deja, tokiu atveju Europos vartotojų centrui nepavyko padėti vartotojui.

Dėmesio! Prieš pasiimdami automobilį, jį nuodugniai apžiūrėkite. Jei aptiksite apgadinimus, reikalaukite, kad jie būtų užfiksuoti nuomos sutartyje. Tuo atveju, jeigu tokios galimybės nėra, juos nufotografuokite bei nedelsiant praneškite paslaugos teikėjui. Reikalaukite raštiško patvirtinimo, kad jūsų pretenzija gauta. Su paslaugos teikėju bendraukite raštu – tokiu būdu liks įrodymai.

Kuras (degalai)

Paprastai išnuomojamas automobilis būna su pilnu kuro baku. Tačiau kartais kyla problemų dėl kuro(degalų), nes vienos kompanijos reikalauja grąžinti automobilį su tuščiu baku, kitos su pilnu, o trečios su puse kuro bako. Todėl būtinai išsiaiškinkite, kokio tūrio kuro baką turėsite grąžinti, kad netektų papildomai sumokėti už nuomos kompanijos pripildytą kuro baką. Patartina su savimi turėti kuro sąskaitą, jei vis dėlto Jums būtų pateikta sąskaita už nepilną kuro baką arba įpilta kuro už gerokai didesnę kainą.

Minimalus amžius ir vairavimo patirtis

Dažniausiai vidutinės klasės automobiliai nenuomojami jaunesniems nei 21 metų amžiaus asmenims, o kai kuriais atvejais amžiaus cenzas gali siekti net 25 metus. 18 metų vairuotojams greičiausiai bus pasiūlytas tik ekonominės klasės automobilis. O sėdus vairuoti jaunesniam nei leidžiama tos klasės automobilį, gali būti pritaikytas „jauno vairuotojo mokestis“, smarkiai padidinantis nuomos kainą. Be to, Jūsų vairavimo stažas turėtų būti ne mažesnis nei vieneri metai. Paprastai išsinuomoti liukso klasės automobilį pavyks turint ne mažiau nei 25 metus ir paprastai reikalaujama ilgesnio vairavimo stažo. Taip pat nuomojantis tokį automobilį, gali būti pareikalauta net dviejų kreditinių kortelių, kur bus įšaldyta tam tikra pinigų suma. 

Kelionių į užsienį ribojimas

Nepriklausomai nuo to, kurioje Europos šalyje nuomojatės automobilį, paprastai draudžiama važiuoti į daugelį Rytų ir Vidurio Europos šalių, į buvusias Sovietų Sąjungos respublikas ir netgi kai kurias Europos Sąjungos šalis. Šie apribojimai visų pirma taikomi brangesniems nuomojamiems automobiliams. Kartais, sumokėję papildomą draudimo įmoką, galite važiuoti ir į minėtas šalis. Išsamesnės informacijos ieškokite automobilių nuomos kompanijų svetainėse internete.

Kaip elgtis eismo įvykio metu

Paprastai eismo įvykio ar vagystės atveju Jūs privalote nedelsdami iškviesti policiją, informuoti apie įvykį automobilių nuomos kompaniją ir pateikti jai įvykio aprašymą. Nesilaikant numatytų procedūrų, gali tekti padengti eismo įvykio nuostolius.

Automobilio grąžinimas

Automobilį rekomenduojama grąžinti ne vėliau nei nurodyta nuomos sutartyje, kadangi vėluojant grąžinti gali tekti mokėti papildomai. Taip pat reikalaukite, kad grąžinus automobilį Jums būtų raštiškai patvirtinta, jog automobilis grąžintas nepriekaištingos būklės. Nerekomenduojama grąžinti automobilio ne darbo metu. Dėl to gali atsirasti ne tik papildomų išlaidų, bet ir padidėti tikimybė, kad Jums bus pateikta sąskaita už tariamus automobilio trūkumus, o Jūs neturėsite galimybės nuomotojui asmeniškai įrodyti, kad grąžinote automobilį nepriekaištingos būklės.

Europos Automobilių Nuomos Taikinimo Tarnyba

Renkantis automobilių nuomos kompaniją verta atkreipti dėmesį, kad tokios žymios automobilių nuomos kompanijos kaip Avis, Alamo, Budget, Europcar, Hertz, National Car Rental, Sixt, Firefly, Enterprise yra savanoriškai pasirinkusios skundų sprendimą Europos Automobilių Nuomos Taikinimo Tarnyboje (European Car Rental Conciliation Service) (toliau – ECRCS). ECRCS yra institucija, padedanti klientams tuo atveju, kai nepavyksta išspręsti tarpvalstybinio ginčo su automobilių nuomos kompanijomis Europoje. Šioje institucijoje dalyvaujančios kompanijos įsipareigojo laikytis joje priimtų sprendimų. Taip pat minėtos nuomos kompanijos įsipareigojo suteikti savo klientams:

  • Automobilį, kuris atitinka jų poreikius ir prižiūrimas pagal gamintojo rekomenduojamus standartus, išvalytas ir kruopščiai patikrintas.
  • Visus duomenis apie kainas, kuro politiką ir bet kokius ridos viršijimo mokesčius.
  • Žalos ir vagystės apsaugos galimybių apžvalgą, įskaitant ekscesų lygius bei apsaugos išimtis.
  • Galimybę prieš nuomojantis apžiūrėti automobilio vidų ir išorę, norint įsitikinti, kad būklė atitinka patikrinimo ataskaitoje ar nuomos sutartyje nurodytą būklę.
  • Galimybę apžiūrėti automobilį, kai grąžinamas nuomos pabaigoje ir susitarti dėl būklės.
  • Jei automobilis grąžinamas ne įprastomis darbo valandomis, pateikti aiškias automobilio grąžinimo procedūras, kurios turėtų apimtų atsakomybę pasibaigus nuomai atsiradusią žalą.
  • Laikytis Geriausios praktikos kodekso (the Code of Best Practice), kuris nustato standartus, kurių tikimasi iš automobilių nuomos pramonės. Šie standartai apima tokias sritis kaip reklama, klientų informavimas, automobilio būklė, prieš ir po nuomos automobilio patikrinimas ir atsiskaitymas. 
  • Veiksmingą skundų sprendimo procedūrą.

Kas gali naudotis ECRCS paslaugomis?

  1. Nuomos klientas – Jūs turite būti bendrovės, kuri yra ECRCS narys, klientas. ECRCS negali nagrinėti skundų dėl paslaugų arba mokesčių, kai nuomą užsisakėte per kitą įmonę, pavyzdžiui, nuomos brokerius.
  2. Neišspręstas skundas – pirmiausia turite praeiti pačios bendrovės vidines skundų nagrinėjimo procedūras. Jei jau praėjote bendrovės skundų nagrinėjimo procedūrą, tada ECRCS reikės pateikti jų galutinį sprendimą.
  3. Tik ES - taikinimo paslaugos gali padėti dėl ginčų, susijusių su "tarpvalstybiniu" nuomos sandoriu, įvykusiu Europoje - šalis, kurioje daryta rezervacija, turi būti skirtinga nei šalis, kurioje faktiškai vyksta nuoma. Jei skundas yra susijęs ne su tarpvalstybine nuoma, tai šitą klausimą turėtumėte spręsti savo šalyje egzistuojančioje ginčų sprendimo institucijoje.

Jeigu jūsų skundas yra susijęs su tarpvalstybine nuoma, bet nepatenka į ECRCS kompetenciją, taip pat jeigu Jūsų netenkina ECRCS priimtas sprendimas, norėdami gauti išsamesnės informacijos apie savo teises, kreipkitės į Europos vartotojų centrą Lietuvoje (info@ecc.lt, tel. (8-5) 265 0368, www.ecc.lt, Odminių g. 12, 01122 Vilnius).

Pateikti skundą Reikia patarimo

Lytis

Amžius

Atgal

Kaip sužinojote apie Europos vartotojų centrą?*

Atgal

Ar esate patenkinta/as Europos vartotojų centro suteiktų paslaugų kokybe?*

Atgal

Ar Jums suteikta pagalba bei patarimai padėjo Jums geriau suprasti Jūsų teises pardavėjo/paslaugos teikėjo atžvilgiu, ar tai padėjo išspręsti Jūsų problemą?*

Atgal

Ar Europos vartotojų centras į Jūsų paklausimus atsakė greitai?*

Atgal

Ar Europos vartotojų centro interneto svetaine paprasta naudoti?*

Atgal
Rezultatas